Zachęcamy do współpracy z personelem medycznym w sprawowaniu opieki nad bliską osobą w miarę swoich możliwości, potrzeb i warunków w poniższym zakresie.
GINEKOLOGIA
- pomoc w zaspakajaniu potrzeb fizjologicznych
- toaleta ciała (pomoc w myciu się, czesaniu, ubieraniu)
- zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i duchowych
- pomoc w komunikacji z personelem Szpitala, światem zewnętrznym
- karmienie (zgodnie z zaleceniami dietetycznymi lekarza) pacjentek leżących lub z niepełnosprawnością
BLOK PORODOWY/DOM NARODZIN
- pomoc w zbieraniu wywiadu do dokumentacji medycznej
- rola pośrednika między kobietą rodzącą, a personelem Szpitala
- wsparcie kobiety podczas porodu
- aktywne uczestnictwo w porodzie
- zaspokojenie potrzeb emocjonalnych i duchowych
- wsparcie i pomoc w opiece nad noworodkiem
ODDZIAŁ POŁOŻNICZY
- pomoc w zaspakajaniu potrzeb fizjologicznych
- toaleta ciała (pomoc w myciu się, czesaniu, ubieraniu)
- zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i duchowych
- pomoc w komunikacji z personelem Szpitala, światem zewnętrznym
- karmienie (zgodnie z zaleceniami dietetycznymi lekarza) pacjentek leżących lub z niepełnosprawnością
- pomoc matce w opiece nad noworodkiem: kąpiel noworodka w asyście położnej, pomoc przy pielęgnacji dziecka
- pomoc przy przystawianiu do piersi
- pomoc przy dokarmianiu dziecka wg zaleceń personelu medycznego
ODDZIAŁ POŁOŻNICZY z odcinkiem patologii ciąży
Zakres opieki pielęgnacyjnej KOBIETY CIĘŻARNEJ
- pomoc w zaspakajaniu potrzeb fizjologicznych
- toaleta ciała (pomoc w myciu się, czesaniu, ubieraniu)
- zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i duchowych
- pomoc w komunikacji z personelem Szpitala, światem zewnętrznym
- karmienie (zgodnie z zaleceniami dietetycznymi lekarza) pacjentek leżących lub z niepełnosprawnością
Zakres pomocy MATCE w OPIECE NAD NOWORODKIEM
- kąpiel noworodka w asyście położnej,
- pomoc przy pielęgnacji dziecka • pomoc przy przystawianiu do piersi i dokarmianiu dziecka
ODDZIAŁ NEONATOLOGII I INTENSYWNEJ TERAPII NOWORODKA
Zakres opieki pielęgnacyjnej każdorazowo ustalany jest z personelem medycznym – nauka pielęgnacji.
Drodzy Państwo,
W CENTRUM MEDYCZNYM „ŻELAZNA” DĄŻYMY DO WYSOKICH STANDARDÓW NASZYCH RELACJI
JEŻELI MACIE POTRZEBĘ PODZIĘKOWANIA ZA NASZĄ PRACĘ PROSIMY O:
- przekazywanie pisemnych opinii na ręce Zarządu (na adres Spółki lub
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ,Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ) lub pozostawianie w Oddziale Szpitala/Przychodni św. Zofii
Podziękowanie zostanie przekazane pracownikowi oraz przełożonemu. Uważamy, że właściwa postawa wobec pacjenta jest kluczowym elementem działania naszej organizacji, dlatego zapewniamy, że podziękowanie będzie stanowiło ważny argument przy ocenie pracownika. - wyrażanie opinii na portalu społecznościowym Spółki facebook lub na google
- wspieranie celów charytatywnych i statutowych realizowanych przez Fundację dla Szpitala św. Zofii
W Centrum Medycznym „Żelazna” funkcjonuje procedura postępowania, zgodnie z którą:
- pracownik zobowiązany jest odmówić przyjęcia wszelkich dowodów wdzięczności
- dopuszczalną formą podziękowania mogą być symboliczne kwiaty
- pacjent powinien zdecydowanie zareagować, jeśli zostanie postawiony w sytuacji korupcyjnej
- powołany został Koordynator ds. przeciwdziałania korupcji
Według wykładni Ministerstwa Zdrowia łapówką mogą być nie tylko pieniądze, ale każda inna rzecz, jak np. butelka alkoholu, produkty spożywcze, kosmetyki czy biżuteria.
W świetle polskiego prawa pacjent nie może wręczać dowodów wdzięczności pracownikowi służby zdrowia w postaci upominków czy prezentów.
Nie jest ważne, na jakim etapie procesu leczenia przekazywany jest dowód wdzięczności. Korupcja jest przestępstwem zagrożonym odpowiedzialnością karną,
Zdarzenie o charakterze korupcyjnym możesz zgłosić do Zarządu Centrum Medycznego „Żelazna” sp. z o.o. lub do Koordynatora ds. przeciwdziałania korupcji w formie:
- przesyłki pocztowej nadanej pocztą tradycyjną skierowanej na adres Centrum Medycznego „Żelazna” sp. z o.o. lub złożonej bezpośrednio w sekretariacie
- poczty elektronicznej:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - podczas osobistego spotkania z Zarządem.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Nadrzędną rolą Centrum Medycznego „Żelazna” jest zapewnienie Pacjentom wysokiej jakości świadczonych usług z zapewnieniem poczucia bezpieczeństwa oraz respektowania praw pacjenta wynikających z Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst ustawy dostępny jest do wglądu przy konsoli położnych w Oddziałach Szpitala oraz w Izbie Przyjęć).
§ 2.
Regulamin niniejszy określa organizację i porządek związany z pobytem w Szpitalu Specjalistycznym św. Zofii oraz zasady obowiązujące osoby odwiedzające.
§ 3.
- Pacjent w trakcie hospitalizacji ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami.
- Pacjent, który nie życzy sobie odwiedzin powinien poinformować o tym personel medyczny w momencie przyjęcia do Szpitala lub powzięcia takiej decyzji.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
§ 4.
- Informacji o stanie zdrowia Pacjenta samemu Pacjentowi, przedstawicielowi ustawowemu bądź też osobie przez niego upoważnionej w dokumentacji medycznej, udziela lekarz/położna prowadząca lub w uzasadnionych przypadkach Zespół Dyżurny.
- Udzielanie informacji telefonicznej osobie upoważnionej o Pacjencie dorosłym odbywa się po weryfikacji danych osoby upoważnionej do informacji oraz danych Pacjenta.
- Rodzicom noworodka hospitalizowanego w Oddziale Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka , po wypisie mamy ze Szpitala, udzielanie informacji telefonicznej o stanie zdrowia dziecka następuje zgodnie z indywidualnymi ustaleniami z lekarzem prowadzącym dziecko.
INFORMACJE O STANIE ZDROWIA PACJENTA
§ 5.
- Pacjent powinien stosować się do uzgodnionych z personelem medycznym, zaleceń i wskazówek w zakresie diagnostyki, leczenia i pielęgnacji - w tym do zasad higieny oraz zaleconej diety.
- Przebywając w Oddziale Pacjent nie może przyjmować żadnych leków bez zgody lekarza. Leki własne, których przyjmowanie związane jest z leczeniem chorób współistniejących przewlekłych, należy przekazać w oryginalnych opakowaniach personelowi pielęgnującemu.
- Pacjentowi nie wolno opuszczać Oddziału bez wiedzy personelu medycznego. Opuszczenie Oddziału i powrót na Oddział należy każdorazowo zgłosić personelowi medycznemu.
- Pacjent nie może samowolnie opuszczać Szpitala.
- Podczas obchodów lekarskich i zabiegów pielęgnacyjnych, zgodnie z harmonogramem pracy Oddziału, Pacjent powinien przebywać w swojej sali.
- Dla wspólnego komfortu prosimy o utrzymanie porządku w sali pobytu.
- Korzystanie z prywatnego sprzętu audio-video może odbywać się jedynie za zgodą personelu medycznego i Pacjentów w sali.
- Produkty żywnościowe prosimy przechowywać w lodówce w Oddziale w podpisanych pojemnikach, zgodnie z zasadami dostępnymi w Oddziale.
- Pacjentów przebywających w salach rodzinnych prosimy o przygotowanie pokoju przed obchodami lekarskim - pościelone łóżko osoby towarzyszącej oraz strój dzienny osoby towarzyszącej.
- Bezwzględne przestrzeganie zakazu palenia papierosów w budynku i na terenie Szpitala oraz spożywania alkoholu i zażywania środków odurzających pod karą grzywny.
Ponadto prosimy o:
- Odnoszenie się z szacunkiem do Pacjentów i personelu Szpitala.
- Niezakłócanie spokoju innym Pacjentom.
- Oddanie rzeczy wartościowych i pieniędzy do depozytu. Centrum Medyczne „Żelazna” nie odpowiada za rzeczy wartościowe nie oddane do depozytu.
Istotnym jest, aby zachowanie pacjenta przebywającego w Szpitalu było wolne od zachowań nieetycznych, dyskryminujących i naruszających prawa innych osób.
Pożądane są zachowania ukierunkowane na budowanie pozytywnej atmosfery, współpracę, a także poszanowanie różnorodności.
Pacjent powinien powstrzymać się od proponowania Pracownikom Centrum Medycznego „Żelazna” jakichkolwiek korzyści majątkowych czy osobistych.
§ 6.
W przypadku świadomego i rażącego naruszenia przez Pacjenta porządku lub przebiegu leczenia, Pacjent może zostać wypisany ze Szpitala, jeśli nie zachodzi obawa, że odmowa lub zaprzestanie udzielania świadczeń zdrowotnych może spowodować bezpośrednie niebezpieczeństwo dla jego życia lub zdrowia. O wypisie Pacjenta ze Szpitala z powodu rażącego naruszania obowiązków Pacjenta decyduje Dyrektor Szpitala na wniosek Ordynatora Oddziału.
ZASADY ODWIEDZIN
§ 7.
- Godziny odwiedzin w Szpitalu Specjalistycznym św. Zofii w Oddziałach Położniczych A, B, C, Ginekologicznym oraz w Oddziale Diagnostyczno – Leczniczym z Oddziałem Chirurgii Jednego Dnia odbywają się w godz. 12.00-18.00. Ze względu na poszanowanie prawa do intymności, jednego pacjenta może odwiedzać jednoczasowo nie więcej niż 1 osoba.
- Odwiedziny Dziecka przebywającego w Oddziale Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka (obowiązuje od 21.08.2023):
- Odwiedziny odbywają się codziennie, w godzinach: 10.00 – 19.00.
- U dziecka może przebywać tylko przedstawiciel ustawowy.
- Rodzic odwiedzający Dziecko przebywające w Oddziale Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka musi być zdrowy (m.in. choroby zakaźne, infekcje dróg oddechowych), w środowisku domowym nie mogą występować infekcje dróg oddechowych, choroby zakaźne.
- W sali OIOM Rodzice Dziecka mogą przebywać zgodnie z indywidualnymi ustaleniami z lekarzem prowadzącym dziecko.
3. Podczas porodu drogami natury Pacjentce może towarzyszyć jedna osoba bliska. Dopuszczamy obecność drugiej osoby towarzyszącej (doula lub fotograf).
4. Podczas planowanego porodu metodą cesarskiego cięcia Pacjentce może towarzyszyć jedna osoba bliska.
5. Ze względów bezpieczeństwa oraz ze względów epidemiologicznych niemowlęta i dzieci w wieku przedszkolnym nie mogą wchodzić do Oddziałów Szpitala.
6. Pacjentów nie mogą odwiedzać osoby dotknięte chorobą zakaźną, wykazujące objawy infekcji, będące w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków psychoaktywnych.
7. Organizacja odwiedzin w sytuacjach WYJĄTKOWYCH odbywa się na zasadach indywidualnych po ustaleniu z Ordynatorem Oddziału/lekarzem dyżurnym.
§ 8.
Odwiedzający zobowiązani są do:
- Zapoznania się z regulaminem i przestrzegania zasad odwiedzin.
- Pozostawienia okrycia wierzchniego w szatni w holu głównym.
- Opuszczenia sal na czas obchodów lekarskich, wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych oraz czynności administracyjnych wymagających ochrony danych osobowych.
- Nie zakłócania procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, do zachowania ciszy i spokoju w czasie odwiedzin, poszanowania godności i intymności innych Pacjentów oraz podporządkowania się poleceniom i wskazówkom personelu.
- Stosowania się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym.
§ 9.
Zabrania się:
- Siadania, leżenia na łóżkach Pacjentów.
- Spożywania alkoholu, palenia tytoniu, używania środków odurzających.
- Posługiwania się telefonami komórkowymi przy aparaturze medycznej.
- Przynoszenia i przekazywania pacjentom leków bez zgody i wiedzy lekarza.
- Zachowań naruszających dobre obyczaje i normy moralne.
§ 10.
Osobom odwiedzającym, które znajdują się pod wpływem alkoholu lub są odurzone środkami psychoaktywnymi, dotknięte chorobą zakaźną, bądź też wykazują objawy infekcji lub w sposób rażący naruszają wyżej wymienione zasady odwiedzin, personel ma prawo nakazać opuszczenie Szpitala.
Warszawa obowiązuje od 28.08.2023 r.
Żywienie
Realizacja żywienia dla pacjentów Centrum Medycznego "Żelazna" sp. z o. o. odbywa się w oparciu o posiłki dostarczane przez zewnętrzną firmę cateringową wyłonioną w postępowaniu przetargowym. Jadłospisy dla pacjentów Szpitala św. Zofii opracowane zostały zgodnie z Normami Żywienia Instytutu Zdrowia Publicznego PZH z 2020 r., dla pięciu posiłków dziennie:
- śniadanie i II śniadanie – które wydawane są razem w godz. 8.00 - 9.15,
- obiad i podwieczorek – które wydawane są razem w godz. 12.30 - 14.15,
- kolacja – która wydawana jest w godz. 17.00 - 18.15.
Nasi pacjenci zapewniony mają dostęp do diet dostosowanych do ich potrzeb żywieniowych (realizowane są: dieta podstawowa, wegetariańska, wegańska, cukrzycowa, wysokobiałkowa, wątrobowa i każda inna dieta zalecona przez lekarza prowadzącego).
Jadłospisy ulegają sezonowym zmianom.
Przykładowe jadłospisy do pobrania
Jakie sprawy załatwisz w Sekcji Dokumentacji i Statystyki Medycznej?
Sekcja Dokumentacji i Statystyki Medycznej |
Pracownicy Sekcji Dokumentacji i Statystyki Medycznej przygotowują i wydają dokumenty potrzebne Pacjentkom po wyjściu ze Szpitala m.in.:
- zaświadczenia o urlopie macierzyńskim,
- informację o dokumentach niezbędnych do sporządzenia aktu urodzenia dziecka wraz z zaproszeniem sporządzenia aktu urodzenia w Urzędzie Stanu Cywilnego,
- wyniki badań histopatologicznych oraz badań bakteriologicznych (posiewów) zleconych przez lekarzy podczas pobytu w Szpitalu.
Pracownicy Sekcji przyjmują również wnioski dotyczące udostępnienia dokumentacji medycznej, oraz wydają wnioskowaną dokumentację.
Formalności związane z urodzeniem dziecka
Przeważnie na drugi dzień po porodzie, pracownik z Sekcji Dokumentacji i Statystyki Medycznej (DSM) potwierdza z Mamą dane dotyczące noworodka (płeć, wagę) oraz dane adresowe w celu przygotowania dokumentów niezbędnych dla Pacjentki przy wyjściu ze Szpitala (zaświadczenie o urlopie macierzyńskim) oraz dla przygotowania aktu urodzenia przez USC.
Potwierdzanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
Po 1 stycznia 2013 r. wystarczy, że podasz w rejestracji swój numer PESEL i potwierdzisz swoją tożsamość jednym z wymienionych dokumentów: dowodem osobistym, paszportem albo prawem jazdy, a w przypadku dzieci objętych obowiązkiem szkolnym, do ukończenia 18. roku życia - aktualną legitymacja szkolną.
Pracownik rejestracji poprzez elektroniczny system eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) ma możliwość potwierdzenia prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w bazie NFZ. Jeżeli NFZ nie potwierdził Twoich uprawnień, a wiesz, że masz do nich prawo, możesz je potwierdzić poprzez:
- przedstawienie aktualnego dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń, jak: druk ZUS RMUA, dowód opłacenia składki na ubezpieczenie zdrowotne, zaświadczenie z zakładu pracy, zaświadczenia z ZUS i KRUS, legitymacja emeryta lub rencisty,
- złożenie pisemnego oświadczenia o przysługującym mu prawie do świadczeń (druki dostępne w rejestracji oraz na stronie NFZ)
i okazanie dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy albo legitymacji szkolnej w przypadku osoby, która nie ukończyła 18. roku życia.
Zgodnie z wytycznymi NFZ, dokument potwierdzający prawo do świadczeń zdrowotnych jest ważny 30 dni od:
- daty wystawienia: zaświadczenia z zakładu pracy, zaświadczenia z ZUS i KRUS,
- daty opłacenia składki (druki ZUS RMUA, dowody opłacenia składki).
Pacjentki nie posiadające ubezpieczenia, ale posiadająca obywatelstwo polskie oraz miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, które nie ukończyły 18 roku życia lub są w okresie ciąży, porodu i połogu posiadają prawo do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Podstawą do potwierdzenia przysługującego prawa do świadczeń jest okazanie dokumentu tożsamości oraz złożenie pisemnego oświadczenia o przysługującym prawie do świadczeń na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. B ustawy.
Osoby uprawnione do opieki zdrowotnej na podstawie przepisów unijnych/ wspólnotowych o koordynacji, podczas tymczasowego pobytu w Polsce mają prawo do rzeczowych świadczeń opieki zdrowotnej, niezbędnych z przyczyn medycznych, udzielanych przez świadczeniodawców, którzy zawarli umowy na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia. Dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń jest w tym przypadku karta EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) lub Certyfikat Tymczasowo Zastępujący EKUZ, Szczegółowe informacje dotyczące dostępu do opieki zdrowotnej podczas tymczasowego pobytu w Polsce znajdują się na stronie internetowej NFZ
Opłata za sporządzenie duplikatu Książeczki Zdrowia Dziecka i/lub duplikatu karty szczepień pobierana jest „z góry” - przed realizacją usługi. Realizacja wniosku następuje po zaksięgowaniu opłaty za sporządzenie duplikatu/-ów na koncie CMŻ. Numer konta bankowego:
Centrum Medyczne „Żelazna” sp. z o.o. |
Udostępnianie dokumentacji medycznej
Udostępnianie dokumentacji medycznej
Udostępnianie dokumentacji medycznej
Udostępnianie dokumentacji medycznej
Za udostępnienie dokumentacji medycznej CMŻ pobiera opłatę na zasadach i w wysokości naliczonej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Aktualne opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej wynoszą:
- 0,59 zł za 1 stronę kopii dokumentacji
- 16,95 zł za 1 stronę odpisu/wyciągu
Opłaty za sporządzenie duplikatów wynoszą:
- 8,50 zł za duplikat karty szczepień (karty uodpornienia)
- 30,00 zł za duplikat Książeczki Zdrowia Dziecka
Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz ust. 3 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Dokumentacja medyczna prowadzona w postaci papierowej nie jest udostępniana przez sporządzenie kopii w formie odwzorowania cyfrowego (skanu) i przekazywana elektronicznie w sposób określony w art. 27 ust. 1 pkt 4 i 5 Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Zasady udostępniania dokumentacji medycznej
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Zasady udostępniania dokumentacji zostały określone przepisami Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Dokumentacja medyczna udostępniana jest pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta (na podstawie upoważnienia złożonego osobiście przez pacjenta w obecności pracownika CMŻ). Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia. Określenie osoba bliska, zgodnie z zapisami ustawy, oznacza: małżonka, krewnego do drugiego stopnia lub powinowatego do drugiego stopnia w linii prostej, przedstawiciela ustawowego, osobę pozostającą we wspólnym pożyciu lub osobę wskazaną przez pacjenta.
Dokumentacja medyczna jest udostępniania na podstawie pisemnego wniosku pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby przez pacjenta upoważnionej oraz zgody wydanej przez Dyrektora Szpitala - w odniesieniu do dokumentacji szpitalnej lub Dyrektora Przychodni - w odniesieniu do dokumentacji ambulatoryjnej. Odmowa jej wydania wymaga pisemnego podania przyczyny.
W przypadku upoważnienia osoby innej niż wskazana w dokumentacji medycznej, należy dołączyć pisemne upoważnienie do wydania jej dokumentacji medycznej.
DO POBRANIA
Dokumentacja szpitalna - pobierz wniosek
Dokumentacja ambulatoryjna - pobierz wniosek
Duplikat książeczki zdrowia dziecka i/lub karta uodpornienia - pobierz wniosek
Upoważnienie - pobierz