VBAC bez tajemnic
Tym razem okiem fizjoterapeuty - cz. I



Fizjoterapeutyczne przygotowanie do porodu drogami natury po cesarskim cięciu (VBAC – Vaginal Birth After Caesarean Section) obejmuje m.in. odpowiednio dobraną aktywność fizyczną.

Przygotowałam dla Was kilka wskazówek, z których warto skorzystać:

✅ Kontroluj swoją postawę w ciąży – bardzo ważne jest prawidłowe ustawienie ciała i dobre nawyki ruchowe, aby uniknąć bądź zminimalizować ból w obrębie kręgosłupa i bioder.
🔸 Bądź aktywna w ciąży – dzięki temu będziesz bardziej świadoma własnego ciała, także podczas porodu. Ma to jednocześnie na celu poprawę elastyczności i zakresu ruchomości Twojego ciała.
🔸 Podejmuj trening o charakterze aerobowym, o średniej intensywności – nie obawiaj się przyspieszonego bicia serca, pocenia się, pogłębionego oddechu. Jednakże poziom wysiłku w czasie ćwiczeń powinien zawsze umożliwiać Ci swobodną rozmowę.
🔸 Wykorzystaj obciążenie własnego ciała lub ciężarki o masie 0,5-2 kg (mogą też być małe butelki z wodą) do treningu wzmacniającego. Oddychaj swobodnie, bez wstrzymywania powietrza i nadmiernego napinania okolicy brzucha.

❗️Jeżeli nie wiesz, jakie ćwiczenia będą dla Ciebie odpowiednie bądź odczuwasz dolegliwości bólowe w obrębie kręgosłupa lub miednicy, skorzystaj z pomocy fizjoterapeuty uroginekologicznego.

✅ Otwórz swoją miednicę stosując (szczególnie po 36 tygodniu ciąży) ćwiczenia i pozycje takie jak: krążenia miednicą, kołysanie miednicą, ukłon japoński, głęboki przysiad, kocie grzbiety. Pomogą Ci one przygotować się do pozycji przyjmowanych w trakcie porodu.

✅ Oddychaj Operacje drogą brzuszną mogą wpływać na swobodną pracę i napięcie przepony, która jest niezwykle istotna w trakcie porodu drogami natury.
🔸 Oddychaj spokojnie i miarowo, uruchamiaj dolne łuki żeber i okolicę dołu brzucha, zadbaj by okoliczne mięśnie były w tym czasie rozluźnione.
🔸 Dzięki świadomemu oddechowi rozluźnisz przeponę, dotlenisz własne tkanki, zrelaksujesz się, a także zapewnisz odpowiednią ilość tlenu dziecku w porodzie.

Pamiętaj, że powyższe porady skierowane są do pacjentek, których ciąża przebiega w sposób fizjologiczny i bez komplikacji. W pozostałych przypadkach warto wcześniej skonsultować ćwiczenia z lekarzem bądź fizjoterapeutą uroginekologicznym.

mgr Pola Miecińska – Fizjoterapeutka Przychodni św. Zofii