VBAC bez tajemnic
Tym razem okiem fizjoterapeuty - cz. II



W fizjoterapeutycznym przygotowaniu do porodu drogami natury po cesarskim cięciu (VBAC – Vaginal Birth After Caesarean Section) warto również zwrócić uwagę na 👉 mięśnie dna miednicy.

✅ Przygotuj swoje mięśnie dna miednicy do porodu drogami natury ➡️ stosuj trening świadomościowy oraz kooordynacyjny ucząc się odczuwania zarówno napięcia jak i relaksacji mięśni.
🔸 W tym celu możesz wyobrazić sobie wstrzymywanie moczu i gazów jednoczenie. Powtarzaj ćwiczenie kilkukrotnie, rozluźniając dno miednicy po każdym napięciu. Kontroluj, aby inne części ciała - uda, pośladki, brzuch, łydki, żuchwa - pozostały rozluźjavascript:void(0);nione.
🔸 Spróbuj zaobserwować i poczuć pracę dna miednicy w codziennych aktywnościach. Dzięki poprawie czucia napięcia i rozluźnienia, będziesz mogła wspomóc akcję porodową poprzez świadomą relaksację.
🔸 W przypadku trudności w samodzielnej aktywacji mięśni dna miednicy, pomocne może okazać się spotkanie z fizjoterapeutą uroginekologicznym.

✅ Wprowadź modyfikacje czynności dnia codziennego, zabezpieczając mięśnie dna miednicy. Pamiętaj, że już sama ciąża jest czynnikiem obciążającym dno miednicy, dlatego warto zwrócić uwagę na te struktury, nawet jeśli pierwszy poród odbył się poprzez cesarskie cięcie.

Zwróć uwagę na:

🔸 nawyki toaletowe 🆗 pozycja podczas oddawania moczu powinna być rozluźniona i swobodna
❎ nie wymuszaj i nie przyspieszaj strumienia moczu
❎ podczas oddawania stolca unikaj nadmiernego parcia, stosuj odpowiednią pozycję tzn. używając podnóżka pod stopy
🔸 codzienną aktywność 🆗 podnosząc cięższe przedmioty pamiętaj o aktywacji mięśni dna miednicy na wydechu 🆗 staraj się zmieniać pozycje nie angażując nadmiernie tłoczni brzusznej – dlatego zmiana pozycji z leżącej na siedzącą powinna nastąpić poprzez leżenie na boku 🆗 kichnięcie lub kaszlnięcie wykonaj „za siebie”, skręcając głowę do boku i aktywując dno miednicy
✅ Przygotuj okolicę krocza do porodu ➡️ jednym ze sposobów jest masaż krocza. Możesz go wykonywać po 36 tygodniu ciąży przy użyciu np. olejku z nasion wiesiołka. Masuj środek ścięgnisty (punkt między okolicą pochwy i odbytu) i okolice wejścia do pochwy. Wspomoże to proces uelastycznienia i poprawi czucie tych struktur.

Pamiętaj, że powyższe porady skierowane są dla pacjentek, których ciąża przebiega w sposób fizjologiczny i bez komplikacji. W pozostałych przypadkach warto wcześniej skonsultować ćwiczenia z lekarzem bądź fizjoterapeutą uroginekologicznym.

mgr Pola Miecińska – Fizjoterapeutka Przychodni św. Zofii