Światowy Tydzień Karmienia Piersią

Fizjoterapeuta - Twój sojusznik w staraniach o udaną laktację

Jednym z najnowszych obszarów działania fizjoterapeutów w naszym Szpitalu, ale też na świecie, jest współpraca fizjoterapeuty z położną i doradcą laktacyjnym.

W jakich sytuacjach możesz szukać wsparcia fizjoterapeuty?

Między innymi wtedy, gdy dojdzie do:

  • nawału
  • zastoju pokarmu
  • zapalenia piersi
  • obrzęku limfatycznego

oraz w sytuacjach niezwiązanych z laktacją, takich jak:

  • ocena kondycji mięśni dna miednicy oraz mięśnia prostego brzucha
  • profilaktyka dysfunkcji mięśni dna miednicy
  • edukacja w zakresie powrotu do aktywności fizycznej
  • mobilizacja blizny po cesarskim cięciu
  • problemy ortopedyczne wynikające bezpośrednio z okresu okołoporodowego
  • rehabilitacja okołooperacyjna.

Wróćmy do tematu laktacji

Elementem, który zajmuje niewiele czasu, a niesie ze sobą korzyści laktacyjne, są proste ćwiczenia. Możesz je wykonywać pomiędzy karmieniami już w pierwszych dobach po porodzie Mają one na celu „uwolnienie” okolicy pachy, poprawienie przepływu w naczyniach, ułatwienie wypływu mleka oraz wspomaganie prawidłowego wzorca postawy po porodzie.

  • Pozycja siedząca: krążenia ramionami do tyłu (wyobrażenie łączenia łopatek), do przodu oraz naprzemiennie. Dla ułatwienia możesz położyć dłonie na barkach (tzw. motylki). Zacznij od zataczania małych okręgów, stopniowo zwiększając ich średnicę.
  • Pozycja siedząca: oddychaj torem dolnożebrowym/przeponowym. Wykonaj wdech nosem i wydech ustami zsynchronizowany z ruchem kończyn górnych na boki. Na wdechu otwórz klatkę piersiową z odwiedzeniem kończyn, na wydechu spleć ręce na klatce piersiowej. Możesz wykonywać to ćwiczenie również w pozycji leżącej na podłodze, na dużej piłce rehabilitacyjnej lub na poduszce umieszczonej pod odcinkiem piersiowym kręgosłupa.
  • Pozycja siedząca: ruch klatki piersiowej zsynchronizowany z oddechem: „zamknięcie” na wydechu i „otwarcie” klatki piersiowej podczas wdechu. W celu ułatwienia ruchu możesz położyć palec na dolnej części mostka oraz wyobrazić sobie jego ruch w przód na wdechu oraz w tył (zapadanie się) na wydechu.
  • Pozycja siedząca: naciśnij dłońmi na siebie, przytrzymaj 5 sekund, na 10 sekund rozluźnij.
  • Pozycja siedząca: wyprostuj kończyny górne nad głową. Wykonuj krążenia jedną ręką do przodu, a drugą do tyłu.
  • Pozycja siedząca: spleć ręce z tyłu. Mocno wyciągnij ręce, jednocześnie łącząc łopatki. Możesz dodać naprzemienny skłon boczny głowy.

Każde ćwiczenie można powtarzać dowolną ilość razy, pamiętając o regularności, odpoczynku i współpracy z oddechem.

Anna Jakóbik, fizjoterapeutka uroginekologiczna

Wielkość fontu
Wysoki kontrast