Nawyki toaletowe cz. 1- właściwy sposób wypróżniania

Czy można wypróżniać się w nieprawidłowy sposób? Zdecydowanie tak! Wielu ludzi już w okresie dzieciństwa nieświadomie nabywa niezdrowe nawyki, które z czasem mogą się utrwalać i zaburzać prawidłową mikcję lub defekację. Przy najbliższej okazji staraj się skorzystać z poniższych wskazówek, które pomogą Ci wypróżnić się w bardziej naturalny i zdrowy sposób.

  • Staraj się korzystać z toalety możliwe szybko po tym jak odczujesz potrzebę wypróżnienia. Częste, nawykowe oddalanie w czasie defekacji, może prowadzić do zaburzenia pracy odbytnicy i mięśni dna miednicy lub nadmiernego zagęszczania mas kałowych i wtórnych zaparć.

  • Gdy już usiądziesz na toalecie, nie śpiesz się! Częstym błędem jest zbyt wczesne i zbyt silne parcie. W pierwszej kolejności usiądź wygodnie, ułóż stopy wyżej (na podnóżku) aby Twoje biodra i kolana były mocniej ugięte. Uspokój oddech i spróbuj rozluźnić całe ciało, w szczególności obszar miednicy, brzucha i mięśnie twarzy. Czujesz coraz mocniejsze parcie na stolec? Bardzo dobrze, to dzięki temu, że się rozluźniłaś Twój autonomiczny układ nerwowy może efektywnie pracować (to on pobudza odbytnicę do skurczu i ewakuacji stolca). Współpracuj z nim podczas defekacji oddychając głęboko w kierunku miednicy, jakbyś chciała popchnąć masy kałowe poprzez oddech. Spróbuj jak najmniej aktywować tłocznię brzuszną i jedocześnie „otwierać” (relaksować) okolicę krocza i odbytu. Jeżeli podczas wypróżnienia potrzebujesz zastosować silniejsze parcie, wykonaj je na wydechu, bez wstrzymywania powietrza. W tym celu przyłóż zwinięta pięść do ust (jak podczas kaszlu) i wdmuchuj do niej powietrze z jednoczesnym parciem tłocznią brzuszną i rozluźnieniem zwieraczy cewki i odbytu oraz mięśni twarzy.

  • Pamiętaj, przebywanie na sedesie wraz z oddaniem stolca powinno trwać nie dłużej niż 5 min i zakończyć się odczuciem kompletnego wypróżnienia.

  • Aby doszło do swobodnej i szybkiej defekacji stolec musi mieć również odpowiednią konsystencję, dlatego staraj się wprowadzać do diety odpowiednią ilość błonnika i wody.

  • Jeżeli od dłuższego czasu nie wypróżniałaś się (np. od trzech dni) i nie czujesz wyraźnej potrzeby defekacji lub jest ona niewielka, nie przesiaduj w toalecie oczekując efektu. W takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem może być kilkuminutowy masaż brzucha ruchami okrężnymi zgodnie z ruchem wskazówek zegara połączony z głębokim oddechem i wygodną pozycją. Pozycja kuczna, z oparciem na całych stopach również może pobudzić Twoje jelita, jeżeli jest dla Ciebie komfortowa, spróbuj spędzić w niej kilka minut. Czasem warto wspomóc się stosując czopki doodbytnicze. Niektóre z nich poza działaniem nawilżającym wydzielają pęcherzyki gazu dodatkowo wzmacniając odczucie parcia.

  • Jelita nie lubią zmian, zadbaj o regularne posiłki i pory dnia korzystania z toalety. W celu porannego pobudzenia jelit staraj się jeść ciepłe śniadanie bądź wypijaj szklankę ciepłej wody po przebudzeniu

Jeżeli odczuwasz ból podczas lub po wypróżnieniu, niepokoi cię kolor stolca, (bardzo jasny albo bardzo ciemny, krew w stolcu) masz przewlekłe zaparcia lub biegunki utrzymujące się ponad 3 miesiące skonsultuj się z lekarzem. Warto wiedzieć, że problemem przewlekłych zaparć, bólu w okolicy krocza i odbytu, trudności w utrzymaniu stolca zajmuje się również fizjoterapia anorektalna i uroginekologiczna, która obejmuje diagnostykę i terapię funkcjonalną pacjenta.

Mgr fizjoterapii Daria Lipa

Wielkość fontu
Wysoki kontrast