Jak zadbać o swoje ciało od pierwszych dni po porodzie?

Przeczytaj kilka cennych rad od naszych fizjoterapeutek uroginekologicznych.

Okres połogu jest niezwykle ważny dla świeżo upieczonej mamy.
W tym czasie ma miejsce intensywna regeneracja po ciąży i porodzie. Warto wspomagać te procesy na co dzień, stosując kilka prostych zasad:
  • Staraj się wstawać i kłaść przez bok, jak najmniej angażując przy tym mięśnie brzucha;
  • Pamiętaj, aby ograniczać dźwiganie ciężarów powyżej 5 kg (lub ciężar dziecka);
  • Nie obawiaj się leżenia na brzuchu. Możesz odpoczywać w tej pozycji od pierwszych dni po porodzie drogami natury, jeżeli miałaś cesarskie cięcie i tkanki goją się prawidłowo, korzystaj z niej zaraz po zdjęciu szwów. Możesz podłożyć dużą poduszkę pod brzuch, aby zmniejszyć dyskomfort w obrębie piersi;
  • Przed kichnięciem, kaszlnięciem przytrzymaj brzuch i skręć tułów i głowę - kaszlnij „za siebie”. Jeśli potrafisz aktywować mięśnie dna miednicy, postaraj się je napiąć tuż przed tym wysiłkiem;
  • Pamiętaj o właściwych nawykach toaletowych. W trakcie oddawania stolca używaj podnóżka i ogranicz nadmierne parcie. W czasie mikcji staraj się rozluźnić, nie przyspieszaj strumienia moczu;
  • Zadbaj o właściwą postawę na co dzień. To w jakiej pozycji karmisz, nosisz dziecko, pchasz wózek w dużym stopniu wpływa na tempo i jakość regeneracji Twojego ciała. Podczas tych codziennych czynności staraj się „urosnąć o centymetr ”, wydłużać sylwetkę od stóp po czubek głowy. Staraj się jednocześnie swobodnie oddychać oraz nie wypychać i nie wciągać brzucha. Zadbaj również o wygodne podparcie pleców i ramion podczas karmienia w pozycji siedzącej. Spróbuj układać dziecko wysoko przy piersi (korzystając z poduszek lub rogala) na tyle, abyś nie musiała się nad nim długotrwale pochylać.
  • Poświęć chociaż chwilę w ciągu dnia na swobodny, świadomy oddech - szczególnie torem przeponowym i ćwiczenia mięśni dna miednicy. O dobroczynnym działaniu oddechu oraz właściwej aktywacji mięśni dna miednicy przeczytasz w pozostałych postach.

Anna Jakóbik, Daria Lipa oraz Małgorzata Starzec-Proserpio.
fizjoterapeutki uroginekologiczne