Mam endometriozę, jak mogę ćwiczyć?

Endometrioza to podstępna choroba, która wymaga erapii. Powszechnie wiadomo, że regularna aktywność fizyczna jest jednym ze sposobów wspomagania leczenia endometriozy i zmniejszania jej objawów. Często jednak pacjentki pytają o to czy istnieją ćwiczenia „zakazane” lub przeciwnie - szczególnie pomocne w łagodzeniu dolegliwości. Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia dlaczego aktywność fizyczna może zmniejszać objawy endometriozy.

Endometrioza - dlaczego warto ćwiczyć?

Otóż regularnie podejmowane ćwiczenia, szczególnie o umiarkowanej intensywności stymulują układ odpornościowy, w efekcie działając przeciwzapalnie. Dodatkowo, mogą one regulować poziom hormonów takich jak estrogen i insulina – niezwykle ważnych w procesie leczenia. Ponadto, ruch dotlenia, odżywia i poprawia mobilność stawów, a także narządów wewnętrznych. Układ nerwowy często „przebodźcowany” i „zmęczony” przewlekłym bólem, może dzięki niemu „odpocząć” i efektywniej się regenerować. Jak zatem ćwiczyć, aby uzyskać te korzystne efekty? Przede wszystkim warto wybrać dla siebie aktywność, która sprawia satysfakcję i będzie po prostu przyjemna! Nawet najbardziej polecane pozycje jogi, czy pilates z najlepszym instruktorem nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, jeśli powoduje u pacjentki poczucie zniecierpliwienia, zniechęcenie czy w końcu znaczny dyskomfort fizyczny podczas lub po ćwiczeniach.

Korzystne ćwiczenia przy endometriozie

Na podstawie badań naukowych wiemy również, że treningi o umiarkowanej oraz wysokiej intensywności mogą skutecznie redukować dolegliwości związane z endometriozą. O ile wykonywane są regularnie (co najmniej 3xtyg przez 30 min przez kilka miesięcy).

Najbardziej polecane formy ruchu to wspomniany już pilates, joga, trening fitness, pływanie, tai chi, stretching, jogging. Korzystnie wpływają również ćwiczenia oddechowe i inne formy relaksacji. Ciało lubi różnorodne bodźce ruchowe, warto więc próbować wielu form treningowych i mieszać je ze sobą. Zdrowy ruch to także codzienna aktywność i rekreacja. Pacjentki z endometriozą nie powinny obawiać się pieszych i rowerowych wycieczek, zajęć tanecznych, jazdy na rolkach. Dobrze sprawdzą się też jazna na nartach, spokojna jazda konna czy prace ogrodowe. Czy istnieją zatem aktywności które mogą zaszkodzić kobiecie ze zdiagnozowaną endomeriozą?

Endometrioza - ćwiczenia niewskazane

Wprawdzie w literaturze nie znajdziemy listy „ćwiczeń zakazanych”, należy jednak pamiętać, że intensywny, forsowny wysiłek fizyczny jest dużym stresem dla organizmu. Może on powodować nadmierne napięcie i niedotlenie m.in. obszaru brzucha i miednicy, co może przekładać się na nasilenie objawów. Z tego względu kobietom z endometriozą nie poleca się treningów interwałowych, ćwiczeń cross fit , sprintów, treningu siłowego (np. ciężary), sportów walki (np. boks), gry w tenisa czy ćwiczeń skoncentrowanych na intensywnej pracy mięśni brzucha (ćwiczenia typu „płaski brzuch”).

Pamiętajmy jednak, że każda z nas ma inne potrzeby i możliwości fizyczne, dlatego bardzo pomocna może okazać się współpraca z fizjoterapeutą który pomoże dostosować formy ruchu do naszych preferencji i wskazań zdrowotnych. Jeżeli natomiast samodzielnie podejmujemy aktywność fizyczną, szczególnie taką która jest dla nas nowa, obserwujmy i reagujmy na sygnały które wysyła nam ciało zarówno w trakcie jak i po ćwiczeniach.

Autor: mgr Daria Lipa, fizjoterapeutka uroginekologiczna.

Spotkaj się z naszymi fizjoterapeutkami w Przychodni św. Zofii. Specjalistyczną fizjoterapię w endometriozie prowadzą Anna Jakóbik, Daria Lipa oraz Małgorzata Starzec-Proserpio.

Więcej informacji tutaj ⤵️