Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Więcej informacji dotyczących plików cookie możesz znaleźć na stronie polityka prywatności.
Bezpośrednio po urodzeniu, każde dziecko jest oceniane z użyciem skali Apgar. Skala ta została zaprezentowana 1952 roku na międzynarodowym spotkaniu anestezjologów przez prof. Virgnię Apgar, od której nazwiska pochodzi jej nazwa. Pięć parametrów ocenia się na 0, 1 lub 2 punkty, więc sumarycznie dziecko otrzymuje od 0 do 10 punktów.
Lekarz lub położna ocenia dziecko w 1., 3., 5. i 10. minucie życia.
W pierwszych minutach życia personel medyczny sprawdza:
Takim samym kryteriom oceny podlegają dzieci donoszone jak i te urodzone przedwcześnie. Punktacja:
Jeśli dziecko po urodzeniu jest w dobrym stanie, to podczas oceny pozostawać będzie na brzuchu matki.
Jeśli dobrostan dziecka będzie budził wątpliwości, zostanie ono przekazane na stanowisko resuscytacyjne, gdzie będzie prowadzona dalsza ocena i ewentualne czynności resuscytacyjne.
Jako że ocena dokonywana jest bezpośrednio po urodzeniu zdarza się, że niektóre dzieci nie będą w tej skali ocenione (np. dzieci z porodu ulicznego). Gdy dziecko otrzymuje mniej niż 10 punktów, lekarz dodatkowo opisuje stan dziecka słownie w dokumentacji medycznej.
Niska punktacja nie jest jednoznaczna z niedotlenieniem okołoporodowym, a dziecko z wrodzonym zapaleniem płuc może urodzić się “na 10 punktów”.
Ocena w skali Apgar jest jednak stosowana uniwersalnie na świecie, jest prosta, pozwala na szybką wymianę informacji między personelem medycznym, a także używana jest przy kwalifikacji do niektórych procedur medycznych.
Artykuł powstał przy współpracy zespołu lekarzy, pielęgniarek i położnych Oddziału Neonatologii i Intensywnej Terapii NoworodkaTa strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Więcej informacji dotyczących plików cookie możesz znaleźć na stronie polityka prywatności.
Ciasteczka obowiązkowe wymagane są do prawidłowego działania strony.
W celu pokazywania reklam zgodnych z zainteresowaniami użytkownika na portalu Facebook (remarketing).